AMSTERDAM – De zon lonkt en de terrassen stromen weer vol. Maar naast de gezelligheid en de lekkere hapjes, is er één ding waar veel Nederlanders zich behoorlijk aan kunnen storen: gedoe met de rekening. Vooral lang wachten tot je eindelijk mag afrekenen, is een doorn in het oog. Dat blijkt uit recent onderzoek van betaalexpert myPOS Nederland.*
De leverancier van betaaloplossingen vroeg Nederlanders naar hun grootste ergernissen en voorkeuren als het gaat om betalen in de horeca. En wat blijkt? Naast het absolute no-go van niet kunnen pinnen (maar liefst 54% ergert zich hieraan!), staat lang wachten op de rekening met een stevige 48% op de tweede plek van de irritatielijst.
De top 5 van betaalfrustraties op het terras:
- Niet kunnen pinnen (54%)
- Lang wachten op de rekening (48%)
- Opgejaagd worden met het pinapparaat (35%)
- Geen mogelijkheid om de rekening te splitsen (24%)
- Zelf naar de bar moeten om af te rekenen (14%)
Het onderzoek toont aan dat het perfecte betaalmoment een delicate balans is. Niemand zit te wachten op een rekening die maar niet komt, maar tegelijkertijd vinden we het ook niks als de bediening al met het pinapparaat staat te zwaaien voordat het laatste hapje op is. Horecaondernemers doen er dus goed aan om de timing in de gaten te houden: de rekening mag best even op zich laten wachten, maar niet langer dan de bestelling zelf.
Pinnen: we checken het (meestal wel)
Met de opkomst van contactloos betalen is afrekenen vaak een fluitje van een cent. Maar letten we in die snelheid nog wel op het bedrag? Gelukkig wel, want maar liefst 82 procent van de Nederlanders checkt (bijna) altijd het bedrag op het pinapparaat. Vooral de oudere generatie is hier scherp op, al is er ook een opvallend regionaal verschil: in de Randstad (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) zijn mensen net wat alerter op hun pinbedrag dan in de noordelijke provincies. Toch betaalt nog altijd 1 op de 10 Nederlanders zonder überhaupt naar het scherm te kijken. Oeps!
Fooi: de ene is zuiniger dan de ander
Over fooi geven zijn de meningen in Nederland behoorlijk verdeeld. De grootste groep (44%) geeft tussen de 5 en 10 procent extra, terwijl een derde (30%) onder de 5 procent blijft. Een kwart van de Nederlanders (23%) geeft helemaal geen fooi. Opvallend is dat in het noorden van het land de gulle gevers wat minder ruimhartig lijken te zijn: daar geeft bijna een derde meestal niets extra. In de grote steden daarentegen is de groep die nooit fooi geeft het kleinst.
Als het op digitaal fooi geven aankomt, hebben we over het algemeen een duidelijke voorkeur: 69 procent voert liever zelf een bedrag in dan te kiezen uit voorgestelde percentages op het pinapparaat. Toch is er ook een significant deel (21%) dat juist wél vaker een extraatje geeft als het pinapparaat suggesties doet.
De betaalervaring: een visitekaartje voor de horeca
Chris Brillouet, Country Manager myPOS Benelux, benadrukt het belang van een soepele betaalervaring: “Net zoals de eerste indruk telt, is ook de laatste indruk van een terrasbezoek belangrijk: het betaalmoment. Een vlotte betaalervaring zorgt voor tevreden gasten, kortere doorlooptijden en betere fooien. Horecaondernemers die slim inspelen op de wensen van hun gasten kunnen hier dit seizoen hun voordeel mee doen.”
Dus, horecaondernemers van Nederland: let goed op die rekening en zorg ervoor dat we niet te lang hoeven te wachten. Want als dat goed zit, is de kans op een blije gast én een extraatje voor de bediening een stuk groter!
*Het onderzoek is uitgevoerd door myPOS Nederland onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking in april 2025.